måndag 20 februari 2012

Naken det är fult det...eller...kanske...bara inte jag!

Gå naken i Regents Park i London? Nej det skulle kännas väldigt konstigt.
När ska vi lära 
oss skilja på 
naken och sex?
Nya läroplanen fastslår att man ska tala om sex redan på förskolan. Syftet är att barn ska växa upp med en naturlig syn på sexualitet och kunna skilja på naken och sex.
Många vuxna lever som om orden är synonyma idag. -Är man naken ska man antingen duscha eller ha sex, annars är det kläder som gäller.
Jag fick en strålande demonstration av "den allmänna uppfattningens" fördomsfullhet härom dagen. Det var dans på Gerums Folkpark Svenska Naturistsimen. Strix6 var DJ och spelade kanonbra låtar. Gjorde "allmänt anrop" över svenskchatten; -Vad kul...men nä inte jag. -Skulle aldrig falla mig in att visa mig naken! och mycket mer på samma tema.
Fånga en mans uppmärksamhet
är inte alltid så lätt.
Hur blev det så här?
Som små barn har vi väl alla vuxit upp mer eller mindre nakna på en badstrand. Ingen har sett något konstigt med det. Ju närmre skolåldern vi kommer ju konstigare blir det att vara naken - Vi är ju inte lika pojkar och flickor. Första gymnastiklektionen sorteras pojkar och flickor upp i två led och förpassas till var sitt omklädningsrum och den som tjuvkikar blir "skjuten i gryningen".
På internet kämpar man med näbbar och klor, med Théparty-rörelsen som ivrigaste hejaklack för att hindra alla under 18 år att få se och läsa om sex.
-Men i Sverige får man ha sex när man är 15 år - men man får sväva i okunnighet om hur man gör i tre år! -Jag ser en brist i logiken här.
Dagens Nyheter berättar om Frejaskolan i Gnesta; ”Vi pratar sex redan i förskolan”
– Vi börjar prata om det redan i förskoleklasserna, men på ett sätt som är anpassat till de yngre barnen, berättar Matematik- och NO-läraren Maja Thorsén som ingår i ett lärarteam.
Varför är det så viktigt att ha en bra undervisning i sex och samlevnad?
– Det är skolans uppdrag att hjälpa unga att vara självständiga individer som gör fria val, säger Karina Solax Stridh, jämställdhetsstrateg på kommunen i Gnesta och tidigare kollega med Maja på skolan.
– Om man som lärare inte förstår vad man håller på med, är det lätt att man förstärker och befäster stereotypa könsnormer och värderingar. Då gör man mer skada än nytta, säger hon.
En viktig del av undervisningen är att ge eleverna verktyg som synliggör deras egna och omgivningens normer och värderingar.
– Detta kallar vi för ett normkritiskt perspektiv, säger Karina.
– Ett av de största problemen är att vi skiljer så starkt på manlig och kvinnlig sexualitet, säger Maja och får medhåll av sina elever Fredrika Lindwall och Ludvig Svensson.
Parningsdans? -Javisst men inte skiljer den sig från dans med kläderna på?
-Jag störs inte av att vara naken därför att jag är van med att gå naken på stranden, i kallbadhuset, hemma och på andra lämpliga ställen. De jag möter på dessa ställen är ju också nakna så jag skiljer mig inte från mängden. Ingen tittar konstigt på mig. Om jag däremot klär av mig naken på torget skulle jag känna mig annorlunda. Där blir jag ju plötsligt unik och väcker uppmärksamhet. Precis som om jag skulle sitta på badstranden i juli iförd skoteroverall. Jag skulle bli lika uttittad i den situationen.
Kontaktsvårigheter leder till 
fler sexuella övergrepp?
Inte alltid med det finns en ökad risk. Vem minns inte sin tidiga tonårstid med "gluttkärlek" på avstånd. Pojkar var ju så konstiga men oerhört spännande och pojkarna tänkte likadant om oss flickor.
Porrtidningar läses och porrfilmer betittats flitigt i de åren eller märkliga kärleksnoveller. För att få läsare har man hittat på det värsta avarterna inom sex och försöker få det att framstå som normalt beteende.
Vrider man " konstighetsvapnet" ur händerna på porrindustrin och lär sig från det man är liten att sex är en sak och naken en annan och att pojkar och flickor kan ha trevligt tillsammans inte bara i sängen utan precis som "vanliga kompisar" då kommer vi ifrån mycket neuroser, otillräcklighetskänslor och annat elände som skapats av sexualneurotiska översittare genom århundradena.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar