onsdag 14 december 2011

Skrämmande attityd till slagna kvinnor

Hur många kvinnor ska behöva springa för livet från hemmet i julhelgen?
-Skyll dig själv 
om du får stryk!
En undersökning bland sjukvårds - personalen på Söder - sjukhuset ger resultatet att en tredjedel av personalen tycker kvinnan får skylla sig själv om hon får stryk. Var tionde tycker inte det är sjukvårdens ansvar att utreda om och varför kvinnan fått stryk. – Samtidigt tror jag inte de är unika. Våra medarbetare är ju samhällsmedborgare och det talar väl för att siffrorna ser ut på det här sättet, säger Anna Nygårdh chefläkare på sjukhuset.
Siffrorna speglar attityden i samhället.
Jag, Sjöfn, jobbade som ny psykologistuderande på volontärsbasis med att "tala vänligt" med nyslagna kvinnor. Efter ett halvår hade jag fått nog och slutade med det för att klara mitt eget psyke. Den för mig överraskande slutsatsen jag kom fram till var att det inte var de kvinnor man trodde som fick stryk. Måste erkänna att jag hade en bild av den försupne arbetslöse mannen i ett fattigt hem som slog barn och hustru eller familjer med annan kulturell bakgrund. De fördomarna blev jag snabbt av med. Den vanligast förekommande slagna hustrun kom från ett medelklass eller överklasshem. Om ni visste hur mycket blåmärken det kan finnas under dyrt smink.
Sjöfn
Länk till Kvinnofridslinjen
Tillägg -Positiva händelser efter jag skrev inlägget:
I dagens GöteborgsPosten utlovar statsministern att tillsätta en haverikommision för varje hustrumisshandel med dödlig utgång från och med 1 januari 2012!
Vilket väl får ses som en framgång även om insatsen kommer "lite sent" för den ihjälslagna kvinnan.
Dömde hustrumisshandlaren och fotbollslandslagspelaren Alexander Gerndt petas på grund av detta från landslaget.
Vilket jag tycker är en väldigt viktig signal och att fotbollen tagit en del av sitt ansvar. Vad förebilder gör är viktigt, unga tar inte bara efter de bra siodrna utan också eventuellt dåliga sidor.
Sjöfn

3 kommentarer:

  1. Ja, kvinnomisshandel finns lika representerat i alla samhällsklasser och är lika avskyvärt varhelst det förekommer. Att sjukvårdspersonal inte får bättre utbildning är skrämmande!

    SvaraRadera
  2. tyvärr får de utbildning.. men den verkar inte bita på fördomen skyll dej själv, "det är väl bara att gå "mentaliteten ..

    SvaraRadera
  3. Helsjukt med sådana attityder inom vården!

    De borde åtminstone få en grundkurs om mäns våld mot kvinnor.

    SvaraRadera