måndag 12 december 2011

-Hvorfor skal jeg skrive på amerikansk?

Här vilar århundraden av tradition och vitterhet.
Våre mest skotte det ærefulle Bock McMillan hevder fortsatt at jeg skal skrive amerikansk engelsk i stedet for god gammeldags tradisjonell britisk engelsk.
Hvorfor skulle jeg? Min hele skoletiden har vært en kamp mellom lærerne om hvorvidt jeg skulle lære å Cambridge og Oxford English. jeg snakker nok Oxbridge engelska.
Å "tvinge meg" (hvor det skal gjøres?) skriv i amerikansk er ganske lik meg til å begynne å skrive på norsk.

Så för att inte våldföra mig mer på det norska språket och förarga Norges folk så fortsätter jag på västnordisk svenska som vanligt.  Mina norska vänner kommer säkert att hitta dussintals grammatiska fel bara i ingressen.
Vi skandinaver har dessutom bidragit till att berika det brittisk engelska språket i hög grad. Amerikanskan är påverkad av flera andra språk bl.a. tyska, polska, italienska, spanska och många fler. Precis som svenskan är påverkad av tyska, holländska, plattyska, franska och engelska.
För övrigt är jag i England var och vartannat år men ytterst sällan i USA, jag vill inte bli dissekerad av CIA för att få ett visum.
Nej du min "honoured friend laird of whatever" nu är du bara "bockig", för att tala ren vänersborgska - "o" uttalas med emfas som vädigt brett "o" ingen som helst dragning åt "å".
Men vill du tala "pidginengelska på nåder upphöjd till engelsk dialekt" så ha det så trevligt bara jag slipper.
Fotnot: Detta inlägg är skrivet inte bara med glimten i ögat utan även med en räv bakom örat.

2 kommentarer:

  1. Puss, jag gör ett undantag för dig! ;)

    SvaraRadera
  2. -Victory!
    Tribute to the British Empire:
    http://youtu.be/3XO-YXLx-54

    SvaraRadera