måndag 5 december 2011

Det gjorde du bra Breivik!

Kalla, Bjørgen och Skofterud bilden lånad från Reuters
-Förde Norge och
Sverige tillsammans!
I min världsbild ingår det att försöka se det goda som kommer ut ur de hemskaste händelser.
När något otäckt sker som t.ex Breviks attentat och massmord i Oslo finns det alltid exempel på kanske små till synes obetydliga saker som trots allt blev bra. Jag tror det är ett nödvändigt tänkesätt om jag ska orka hålla på med journalistik.
Ett tydligt exempel lade jag märke till under helgens skidtävlingar. På min egen reaktion. Förra vintern upplevde jag en strid på kniven mellan norska och svenska åkare. Jag hejade för fullt på Kalla, Haag och alla de andra för att de skulle komma före norskorna. Den här gången var det inte så viktigt bara inte finskorna eller italienskorna eller hon från Kazakstan kom på pallen. Den här gången var det lika roligt att de tre på pallen var 1:a Marit Bjørgen Norge, 2:a Charlotte Kalla Sverige och 3:a Vibeke Skofterud Norge som om det hade varit Kalla, Haag och Ohlsson alla från Sverige som vunnit.
Systrafolkens väl - det hade nog inte Breivik tänk sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar