tisdag 6 maj 2014

M som i Maj och Mental Hälsa

Första hjälpen finns även inom psykologin.
Att det heter just "första hjälpen" beror på just det att man tar till det först.
Hjälper inte första hjälpen får man gå vidare men då är
patienten trots allt i bättre skick att klara fortsättningen än före första hjälpen.
Maj månad "firas" Mental Health Awarness month i Second Life.
Sökte på detta och fann just ingenting av värde i SL.
Det finns ett flertal platser där man kan tala ut antingen i grupp eller enskilt.
Gemensamt för dem är att det kostar pengar att tala ut.
Samt att de flesta är på amerikansk tid.
Just ordet amerikansk gör mig lite misstänksam.
Det finns ett flertal amerikanska doktriner inom psykologin som går ut på att man ska tala ut om hela sitt liv för att psykologen ska hitta någon förträngd händelse i barndomen som förmörkat ditt liv.
Som affärsidé för en frilansande psykolog som tar 1500 kronor i timmen är det naturligtvis lysande. 30-40.000 kronor från varje patient.
Om det är lika bra för medelpatienten ställer jag mig mycket tveksam till.
I svårare fall kan det säkert vara en lösning men då talar vi om kvalificerade mentala sjukdomar och de överlåter vi år psykiatrin (se fotnot).
Helt klart är att det tar väldigt lång tid att hjälpa patienten.
I Sverige, där landstingen betalar vården och inte du, försöker vi hellre med olika former av KBT.
Man räknar med att en fjärdedel av befolkningen någon gång under livet råkar ut för mental ohälsa, depression, stressymptom av olika slag. En ganska vanlig åkomma med andra ord.
Vanliga åkommor ska botas med vanliga åtgärder.
Om någon skurit sig i fingret gipsar man inte hela kroppen eller letar efter kniven först innan man stoppar blodflödet.
"Ge mig en kvart om dagen så ger jag dig en ny kropp"
sa muskelbyggaren Arne Tammer.
"Ge mig en kvart om dagen så ger jag dig en ny själ"
säger jag. Regelbunden avslappning är en bra start på ditt nya liv.

Relaxplatsen på Reykja är inget dåligt alternativ - öppen jämt
De flesta stressymptom kan lindras med avslappning. Meditation är en bra väg. Det viktiga är att slå till bromsarna.
Stress yttrar sig ofta så att den bara ökar och ökar med kvadraten av sig själv om man inte slår till nödbromsen.
På Youtube finns många avslappningsvideor där man gratis kan välja en som passar en själv.
Börja man med en på 10-15 minuter lyssna på den någon vecka så brukar man kunna få ro att tänka igenom vad som orsakar stressen.
-Är det allergi? Inget konstigt på våren, långt fler känner av pollen än vad de är medvetna om. I år är tydligen ett riktigt besvärligt pollenår. Finns receptfri medicin att köpa. Blir det lättare att andas minskar stressen.
-Äter jag bra och regelbundet? Stå och gå och äta är inte bra för stressbenägna.
-Motion. Även den minsta mängden motion lindrar stress. Brukar ta 10-14 dagar innan må gott halterna i hjärnan stiger till må bra läge.
Är symptomen svårare, typ fobier av olika slag har KBT fungerat väldigt bra i de flesta fall.
-Har man torgskräck börjar man med att titta på torget så många gånger i rad att det känns bra sen tar man ett par steg till in på torget och upprepar det till man tycker man mår bra o.s.v. Till slut står man mitt på torget och tycker det känns jättebra.
När vi kommit så här långt är det inte ovanligt att patienten själv kommer på att i barndomen hände något obehagligt just på torget. Men då är patienten i så gott skick att han hon kan skratta åt det.
Kom bara ihåg att du är inte ensam om dina problem. Miljoner svenskar har det likadant.
Hjälp finns att få, det är inget obotligt. Att du mår skit just nu betyder INTE att det är kroniskt.
Sjöfn
PS Att råskälla på mig för att "jag tycker annorlunda" kan också vara ett bra sätt för dig att må bättre DS
Fotnot; Psykologi= behandling UTAN medicin, Psykiatri=Behandling MED medicin, grovt räknat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar