fredag 9 maj 2014

-Är filosofer impotenta clowner?

När männen själva framställer sig penislösa i Harlequindräkt
på en filosofisk ö. Då börjar i alla fall jag filosofera över detta fenomen
-Varför tänker män?
-De stackarna har ju ofta sån otur när de tänker.
Det har filosoferats över mycket under årtusendens lopp.
Över stjärnor och planeter. Över livet på jorden. Över övernaturliga ting. Om levnadsvillkor. Det har filosoferats över om det ens är någon idé att leva och lära sig en massa saker när man ändå ska dö.
Filosofer har skrivit hela bibliotek fulla med sina tankar. De flesta män. Kvinnorna kan räknas på ena handens fingrar.
Även de som har haft en otrolig otur när de tänkt är oftast män, som t.ex Loyola, Hitler, Putin, Khadaffi, Sadam, bin-Ladin .
-Hur länge ska detta få fortgå?
-Tänker män för att slippa ta disken?
-Är de arbetsskygghet som får dem att rymma in i filosofins värld?
-Är det för att bygga monument över sig själva?
-Få vi en bättre värld om män slutar tänka och överlåter det på kvinnor?
Frågeställningarna är många. Det finns möjligheter att tänka djupt på detta. För hur det än är så är väl syftet med filosofi och humanism att vi ska bygga en bättre värld för våra barn och barnbarn.
Det kanske finns massor av bra tankar av kvinnor nedskrivna men undangömt längs bak i bokhyllan.
Jean-Paul Sartre sa en gång;
-Det är inte roligt att bli behandlad som ett offentligt monument medan man fortfarande är i livet.
Där tror jag att den gode Jean-Paul blåljuger så mycket han orkar.
Vem vill inte se sin egen staty?
Men hur många inbillar sig att det är realistiskt?
-Nu ska jag sluta tänka på detta, det tar bara en massa tid från att på ett mer handfast sätt skapa en bättre värld för mig, min man och min dotter. Eftersom jag är kvinna med god simultankapacitet behöver jag inte dra mig undan för att tänka, eller filosofera som män säger, jag kan göra annat medan jag tänker.

Flygande tanke till Philosofers Stone Lea 17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar