fredag 23 maj 2014

-Dags att förlorra herraväldet grabbar!

Nu är det dags för en drottning på den virtuella tronen
Vid framtids-konferensen om virtuella världar SVVR var männens dominans förskräckande.
Trots att det åtminstone i Skandinavien är övervägande kvinnor som använder Second Life.
50/50 representation var det inte tal om. Varken i panelen eller i talarlistan.
Den enda kvinnan jag kunde hitta i talarlistan var Nonny de la Peña från Annenberg Fellow, USC School of Cinematic Arts.
-Av 40 talare var 1 kvinna! Eller omräknat i procent 97,5% män/ 2,5% kvinnor.
Det talar för mer demokrati i virtuella världar.
Männen har allt för länge dominerat inte bara datavärlden i allmänhet men har roffat åt sig makten i de virtuella världarna helt ohämmat.
Det syns. Vi har fått väldigt många funktioner och finesser i t.ex Second Life.
Tyvärr har de ofta bara staplats på varandra utan eftertanke och egentligt syfte. En del nyheter har till och med  gjort den fantastiska nyheten vi nyss fick oanvändbar.
Många nyheter har släppts innan de varit praktiskt användbara.
-Finn fem kvinnor!
-Gick du bet? Inget att skämmas för jag fann två
.
Bilden är från SVVR månadsmöte och visar könsfördelningen rätt bra

Ta Mesh-kläder för att finna ett avskräckande exempel. Mesh kom för två år sedan men är praktiskt användbart, nåja, nu två år senare. Med en mer jämlik representation i styrelserna hade vi fått mesh nu men då som en färdig produkt och sluppit bröst och rumpor som ploppat ut och in. Vill inte påstå att männen i styrelserna tyckte det var trevligt med bröst-slip men jag vill heller inte avvisa tanken helt.
Honour McMillan skriver i sin blogg att nu är det dags att radikalisera metaversum.
Eller med nordiskt språkbruk göra metaversum jämlikt.
Vi kvinnor måste få  och skapa oss forum där vi kan göra våra röster hörda i datavärlden.
Länk till Honoures utmärkta bloginlägg
Talarlista mm till SVVR

4 kommentarer:

  1. Att dessa herrar gör mesh lite sämre för att ett pixelbröst ska hoppa fram ibland tycker jag är en långsökt tanke. Sen måste vi skilja styrelsegubbar från meshtillverkargubbar. Jag tror inte jag är helt fel ute om jag antar att det är helt olika gubbar med undantag för nåt enstaka fall.

    Att det tagit sin tid för mesh beror snarare på att det är en ny teknik att göra kläder. Det krävs helt andra kunskaper för att göra mesh-kläder än vanliga. Att skapa sculpties görs också i 3D, men har aldrig varit särskilt lämpligt till kläder, mer än som någon detalj.

    Mitt antagande är därför att de som kunde sculp gjorde andra saker än kläder. Så det var helt andra personer som skulle lära sig 3D-skapandets ädla konst.

    En sak som sällan kommer fram , men som jag tänkt på ofta är att antalet kvinnor som driver "företag" i SL måste vara långt över genomsnittet i RL.

    SvaraRadera
  2. Jändi det där stämmer inte Inworldz har haft fungerande mesh kläder i mer än ett år nu men SL vägrar att implamentera deras teknik som kallas mesh deformer. det är en ren prestigesak från makthavarna i SL.
    /Fia W

    SvaraRadera
  3. Ångrar att jag tog med mesh-kläder.
    Det viktiga anser jag är att bryta mansdominansen i toppen av datavärlden och den virtuella världen.

    SvaraRadera
  4. Fia...varför skulle det vara en prestigesak? Det finns mesh fit 8eller vad det heter) nu. Och det finns viewers som klarar av det, men alla har inte dom. Jag väntar ett tag med att göra såna kläder eftersom det ser helknasigt ut för dom som inte har en sån viewer.

    Mansdomineringen i toppen av datavärlden kan bara vi kvinnor bryta. Inte männens fel att inte fler kvinnor är intresserade. Det måste finnas en bredd av kvinnor som engagerar sig i frågan om det ska bli några i toppen. Så funkar det inom alla områden.

    SvaraRadera