I iPadappen Blocks World kan man sätta ihop "legobitar" med inte bara olika utseende utan också med olika egenskaper till hela befolkade världar.
Resultatet ska enligt uppgift fungera väl men se ut som Legobygge. Tvärtom mot Second Life, här ser allt väldigt naturtroget ut men fungerar lite på en höft.
I oktober köpte Linden Lab en liknande spel Patterns.
Vidare finns numera Linden Labs Creatorverse både till iPhone, iPad och Android.
-Varför köper Linden Lab allt detta?
-Det finns några tänkbara skäl;
Ett är att Linden Lab 2010 gick in ett joint venture avtal värt 350 miljoner dollar med amerikanska riskkapitalister. Man kan på goda grunder anta att dessa riskkapitalister vill ha tillbaka sina pengar, en normal löptid på ett joint ventureavtal brukar vara 3-5 år. De vill dessutom ha bra ränta på sina pengar. Räknar man med 10% ränta per år så vill de ha i runda tal 500 miljoner dollar efter tre år.
Linden Lab är piskade att få upp värdet på företaget till den nivån. Riskkapitalisterna bryr sig inte om hur Linden Lab gör.
Byggtekniken i Blocksworld är enkel, intuitiv och har låg inlärningströskel men ser ut som...mina taffliga försök |
Ytterligare ett skäl är att bättre teknik krävs. Second Lifes teknik är gammal och jämfört med andra spel och virtuella världar föråldrad.
Byggtekniken i Second Life är milt uttryckt "knökig" och har hög inlärningströskel. BlockWorlds är mer intuitivt som Lego. Ju fler som bygger dess mer säljs det i Second Life och ju mer pengar tjänar Linden Lab.
Det finns många möjligheter att smälta samman de här olika programmen till ett väl fungerande intuitivt nytt Second Life om Linden Lab har viljan och orken. Eller att bara ha programmen rullande sida vid sida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar