måndag 9 januari 2012

Skänk gärna en slant till de som behöver

Undrar om de på bilden verkligen får mina pengar?
men kolla 
först så 
pengarna 
kommer rätt!
Det samlas in pengar i Second Life som aldrig förr. Överallt där det samlas in pengar finns det samvetslösa lurendrejare som låtsas vara ädla men som stoppar pengarna i egen ficka.
Överallt ser man tipjars med text om någon som måste gå från hus och hem för att mammans sjukvårdskostnader är enorma - det kanske är så men det låter som om någon brett på av bara den
I veckan avslöjades att något som hette "Superhero Epilepsy Combat Brigade" höll på med fejkade kvitton. Just den organisationen är numera väck från SL men det finns andra skojare.
I Sverige har vi Svensk Insamlingskontroll som har hand om 90-nummren. För att få ha ett 90-nummer måste minst 75% gå till det avsedda ändamålet. De är i sin tur anslutna till en internationell organisation "Icfo International Committee on Fundraising Organizations".
På deras hemsida finns länkar till liknande organisationer över hela världen där man kan kolla upp om mottagaren är en skojare eller inte.
Jag delar gärna med mig av mitt överflöd till de som verkligen behöver men att luras att man har en insamling är dubbelt skojeri både mot mig och den som behöver hjälp och det gör mig så rosenrasande arg.

Länk till artikel om senaste skojet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar