onsdag 30 november 2011

Sminkpartyföretagen
försöker få ett Second Life.

Uppfyller drömmen
eller mardrömmen?
Drömmen om att starta eget. Bli rik. Helst utan att anstränga sig. 
Drömmen om högvinsten. Den säger sig Oriflame kunna uppfylla åt dig. 
Du ska bli rik! -Nu!
Den osminkade sanningen ser lite annorlunda ut. 
The Babes
Bröderna Jonas och Robert af Jochnick har skapat ett miljardimperium genom hemsåld kosmetika. De är svenskar men flyttade verksamheten till Bryssel i början på 1970-talet eller ungefär samtidigt som Konsumentverket började sin granskning av hemförsäljningsbranschen i syfte att förbjuda den. Vilket konsumentverket avstog ifrån när de fann att det finns seriösa företag i branschen.
Oriflame är i princip uppbyggt som ett pyramidspel. 
Bröderna Jochnick i toppen därunder finns landschefer under dem regionchefer, distriktschefer och säljare-konsulenterna, fotfolket på marken.
Oriflame har bara en butik och oerhört lite marknadsföring. Konsulenterna gör jobbet de tjänar pengar dels genom att sälja produkterna dels genom att skaffa fler konsulenter underställda dem. Varje nivå betalar av sin provision till nivån ovanför. Dessutom för de betala för varuprover ca 1500 kronor vilket är ovanlig i affärsvärlden. 
Oriflame betalar 25% provision  
vilket ska jämföras med konkurenten Mary Kay som betalar 50% till säljarna.
Enligt Affärsvärldens beräkningar 
säljer varje konsulent för 3500:- per år i genomsnitt i Sverige av vilket de då får behålla ca 800:- minus varuprover för 1500:-  så år två får de en nettovinst på 100:- om de inte behöver köpa nya varuprover förstås.
Swedish Spa by Oriflame
Totalt finns 100.000 hemförsäljare 
i Sverige i olika branscher, varav kosmetika totalt är 35.000, av dessa 100.000 försörjer sig ca 5.000 på sin försäljning.
Oriflame har växt stort i Ryssland de senaste åren. Tack vare en omättlig marknad för västerländska varor, tillräckligt många invånare för att det i en högkonjunktur ska fyllas på med tillräckligt många konsulenter för att toppen ska må bra. Rysslandsmarkanden sviktar nu och Oriflame söker nya vägar genom sociala medier. Facebook och Twitter är redan erövrade och nu står svenska Second Life på tur att genom Oriflame Ordinary få uppleva denna (o)lycka.

Mer att läsa Aftonbladet, Expressen
OBS Kommentarer maximeras till 450 tecken OBS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar