tisdag 22 november 2011

-Julen ryker närmre!

Vit andedräkt och varma kläder=vinter, shorts=sommar
-Drömmer 
om en grå jul!
I hela mitt liv har jag hört en massa tjöt om "en vit jul".
I Västsverige, från Vänern till Vinga, är chansen för en vit jul 2 på 10. 8 grå jular av 10 möjliga är standard. Enligt statistiken för 1900-talet.
Har aldrig förknippat jul med snö. Julesnö är nåt som finns i Kalle Anka på julafton.
Jul för mig är ljus. Överallt i området hänger man upp ljusgirlanger över gatorna. Elljusstakar i fönstren, jag har ett dussin, granar med ljus på torgen.
Precis som i gamla tider blir julen för mig en ljusfest. Det känns helt rätt att fira ljusets återkomst och kanske mana fram det lite fortare med alla ljusen. Mörkare än midvintersolståndet blir det aldrig. Snart går vi mot ljusare tider igen.
All fin musik, det finns fler låtar än Stilla natt och Hosianna, hjälper till att höja humöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar