onsdag 5 mars 2014

Mardi Gras
Seriöst fettisdagsfirande!

Karnevalståg i New Orleans.
Hur nykter var den skepparen?
-Jänkarna kan det här med att fira!
Mardi Gras är inget undantag.
Antar att en ung nation som USA utan några egentliga gamla traditioner gör det mesta av de de har.
Själva firar vi att det är fyrtio dagar kvar till påsk med att äta en bulle. Vissa kondis säljer Semlor redan före jul men jag är Semle-fundamentalist. Inga Semlor före fettisdagen. Helgen efter är också godkänt men sen får det vara bra för min del.

Kollar läget -Den vilda jakten på Mardi Gras.
Mardi Gras Town såg ut som en Mardi Gras-festival med rätt musik.
Tyvärr började de flesta troppa av och gå hem och lägga sig.
Vi börjar med Karnevalståget i New Orleans. Som med så mycket
annat amerikanskt så sker det på natten. Vår natt. Simen var ganska folktom på tisdagsmorgonen. Tur var väl det för det var en redig kakafoni ändå.
Från karnevalståget spelades New Orleansjazz av bästa märke men på simen körde de ut en amerikansk pop-radiokanal !
Hoppade vidare till Mardi Gras town.
Där var det jazz i alla fall även om det kanske borde varit mer New Orleans-jazz.
New Orleans är för mig synonymt med Mardi Gras.
-Skam den som ger sig!
Blues men av det mer moderna slaget.
Inte direkt pratsjuk publik.
Junkyard blues-club.
De om några borde väl ha vett på att spela den rätta musiken.
Blues så långt var det rätt men inte riktigt rätt.
Tråkig publik, de flesta verkade ha parkerat sin avatar där och bara lyssnade till musiken.
Alla försök till att få igång en spirituell konversation misslyckades.
Fick ett hallå från Muddys.
Här var ju så tråkigt ändå så varför inte.
Kolla läget kan man ju alltid göra.
Mardi Gras utsmyckningen var det inget fel på men Cowgirl gick just av sitt pass när jag kom dit och han som kom efter hade väl inte kollat almanacka så bra eller så förstod han inte varför det stod Mardi Gras överallt för någon
Muddys var rejält festklätt men ofestlig musik
New Orleansjazz hittade jag inte där heller.
Min samling av halsband den växte och växte.
Det är en tradition i New Orleans att man ska kasta pärlhalsband, sk beads, på de som dansar förbi.
Det kan landa allt från riktiga svindyra pärlhalsband till enklaste plasthalsband från leksaksaffären.
Till Slut fick jag ihop en redig samling.
Lite småkul får man allt sätta som betyg på Mardi Gras i SL klockan 8.00-9.00 Svensk tid.
Kanske man skulle gått upp i natt när det var fullare fart.
En ganska hygglig samling pärhalsband.
Ortens lokale vitsare skulle frågat om jag gjorde reklam
för "Pärlans korvkiosk".
I verkliga livet ska jag "slå på stort" och fira fettisdag.
Ska stoppa ner Hnoss i barnvagnen, vi ska få +7 uppehåll med möjlighet till en blek sol, och trava iväg till staden och på Konditori Princess, var annars, inhandla var sin Semla. jag till mig och Calle. Hnoss får vänta till nästa år. För min inre syn ser jag vad en liten i hennes storlek kan göra med en egen Semla och det...det...det är ingen grann syn.
Kanske tar vi en sväng förbi leksaksaffären och ser om vi kan hitta några bifenolfria ohalssättbara pärlhalsband vi kan pynta oss med Hnoss och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar