torsdag 13 februari 2014

-Är du säker på nätet?

Epostadresser kan man inte ha för många. Gratis är de med.
För femtioelfte gången läser jag på Facebook att någon fått sitt konto kapat och bankkontot länsat.
Vi kan alla identifiera oss med personen och tycka synd om. Det gör de flesta i alla upptänkliga ordalag.
-Det gör inte jag! -Det finns flera enkla men bra sätt att skydda sig på nätet och på resan.
-Det första du ska göra är att skapa dig en extra epostadress. Själv använder jag tre extra gmailadresser utöver den jag fick av Telia när jag fick internet och epost för en massa år sedan.
Din bank kan hjälpa dig mycket mer än du tror.
Vanadis Falconer har en egen epostadress, RL-Vanadis har en "bank och betaladress". Den använder jag uteslutande till allt som har med pengar att göra. RL-Vanadis har också en epostadress för internetspel och liknande registreringar. -Ingen av de här epostadresserna finns i de andras adressbok! -Skapa Googlekonto gör du här
-Det andra du gör är att skaffa ett extra bankkonto gärna med bankkort. Detta har jag använt mig av på mina resor i jobbet. Det vanliga bankkortet som är kopplat till lönekontot stannar hemma i kassaskåpet. På det jag tar med mig sätter jag in så mycket pengar jag tror jag behöver eller vill bli av med. Behöver jag fylla på det kan jag lösa det från mobilen eller datorn var jag än är i världen men jag kan aldrig bli av med mer pengar än vad som finns på just det kontot.
Rätt många stoppade
spårningsförsök bara på
ett drygt år i en webläsare!
-Det tredje är att skaffa bra lösenord. -Vanadis 1, Vanadis 2 osv är värdelösa lösenord. Post och telestyrelsen har en bra sida om hur man gör och där man kan testa sitt lösenord. Länk till PTS
Det fjärde är att använda de smarta lösningar som finns att ladda ner till din webläsare. Två väldigt
smarta tillägg, finns i alla fall till Firefox och Chrome men troligtvis till fler läsare, är "Do not track me" som blockerar alla spårningsförsök via webläsaren. Du måste tillåta de som får sätta cookies. men ännu smartare är MaskMe från samma tillverkare. MaskMe hittar på en epostadress som visas på t.ex en registrering på nätet. Du får dina svarsmejl precis som vanligt men om någon annan försöker nå dig via den adressen så möts skurken av ett "april, april". MaskMe kan även göra ett fejkat kontokort vid samma registrering. Det funkar som betalningsmedel precis som vanligt för dig men inte för någon annan. April, april lyser mot skurken även här.
För ett pristillägg på 5 dollar i månaden kan man få mobilen skyddad också.
Känns lite onödigt kanske, svenska banker bör ersätta dig om du gjort alla dessa försök att skydda dig. Kolla med just din bank. De ska kunna svara.
-För det femte -Var nätsmart! -Verkar något för roligt, för käckt eller för bra är det oftast bluff. Varför skulle tredje earlen av Bluffington ge just dig 100 miljoner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar