onsdag 19 juni 2013

-Frigg, Frigg vaka över mig och mitt barn

"Frigg visa allmoder som vakar över alla mödrar"
så börjar runinskriften. Skadar inte att fundera över en stund.
All-moder Frigg, runt din heliga sten nu vi samlas,
Kvinnor tillsammans, vill lyssna till din visdom,
Heliga lyssna, skynda att hjälpa oss.
Dessa är gudinnans ansikten tre
ljus från hennes inre eld lyser upp himlen,
vatten som rinner från hennes källa skänker liv
hennes andedräkt spelar i trädens kronor
och smeker din kind.
Heliga moder vaka över dina döttrars väg
Precis som alla andra blivande mödrar vill jag att allt ska gå väl. Att jag får ett friskt barn som kan komma att bidra till att skapa en bättre värld för alla.
Kan tänka mig att göra vad som helst för att det ska bli så.
Att besöka Folkvang och sätta sig vid Friggs runsten känns helt logiskt och rätt.
Även om man inte tror på något eller någon kan en stunds kontemplation och eftertanke inte skada.
Kanske kommer jag på något jag gör fel och kan göra på ett bättre sätt. Eller bara slappna av och känna en inre frid. Moderns sinnesstämning lär också påverka det ofödda barnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar