onsdag 6 juni 2012

-Vanadis! -Vanadis!
-Det är nationaldag idag!

..bra ställ den i hallen så tittar 
jag på den när jag läst färdigt.
Vad jag än gör idag så gör jag det under blågul fana
Som sagt det är den 6:e Juni idag. Idag firar vi att det ösregnade den 1:e Juni 1893 så Arthur Hazelius fick flytta sitt stora Svenska flaggans dagfirande på Skansen i Stockholm till den 6:e Juni.
Det har naturligtvis krystats fram en massa orsaker i efterskott om varför vi firar 6:e juni. De flesta knutna till mer eller mindre despotiska envåldshärskare, s.k. kungar, och deras bravader.
-Har man upplevt 17:e Mai i Norge och världsmästerskapet i nationaldagsfirande känns 6:e juni som ett våtvärmande omslag.
Tror jag gör som vanligt firar midsommar rejält, det är en riktig svensk nationaldag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar