torsdag 7 juni 2012

Vanadis är tjock som en liten gris!

 jämfört med
med Barbie!
Second Life får skäll för än det ena än det andra av de som inte begriper men gärna talar om det de inte begriper.
"Second Life glorifierar Barbie-idealet." Har det påståtts i många spalter.
Ett sådant påstående kan inte få stå oemotsagt utan att undersökas.
En Barbie-docka är 30 cm lång vilket om man utgår från skala 1:6 motsvarar 180 centimeter flicka. Stämmer bra in på mig så vi jämför. Jag anses nog av de flesta som "lång och smal". Har till och med blivit kallad Barbie i Second Life.
Jag tror Vanadis klarar sig undan Barbie-stämpeln.
Men jag inser ju att Barbie inte är ett bra ideal.
RL-jag är 181 cm lång och väger mellan 67-69 kilo.
Vad kan en RL-Barbie väga?
Hennes lår är en tredjedel av mina. Magmuskler och bröst saknas. Hennes midja är en femtedel av min.
-30-35 kilo? Ganska ruskigt perspektiv om någon försöker sig på att komma ner i den vikten. Jag skulle  nog kunna väga 75 kilo utan att vara speciellt tjock till min längd. Över 85 kanske det är dags att ta sig en funderare på kost och motionsvanor. Men trots det ingen kris.
Men när man ser sånt här på YouTube, flickor som gör allt för att se ut som Barbie. Stylar håret som Barbie, målar sig som Barbie och bantar sig som Barbie blir man beklämd.
-Hallå tjejer -jag mår utmärkt och killarna springer efter mig trots att jag är "så djäkla tjock!

6 kommentarer:

  1. Eftersom jag inte längre har något FB konto för Jändi väljer jag att kommentera en kommentar inlägget här.

    Kommentar till Sjöfns kommentar:
    Vi fär väl verkligen hoppas att småtjejerna som behöver bätter förebilder inte är på SL.

    SvaraRadera
  2. Det här ska jag visa för mina flickor!

    SvaraRadera
  3. -De kanske läser Vanadis blogg.

    -Varför är du inte kvar på FB med Jändi?

    SvaraRadera
  4. Jag har svårt att tro att små flickor ser en avatar som en kvinnlig förebild. Det skulle inte mina flickor ha gjort i alla fall. Det är nog RL förebilder som gör intryck. Ställer mig också frågan om flickor i den åldern överhuvudtaget förstår vad SL är.

    Vanadis skulle till exempel kunna lägga på sig några kilo så skulle hon se mer ut som en "normal" kvinna och vara en bättre förebild än sin avatar ;)

    Jag har inte kvar mitt iendi-konto dels för att jag har ett RL konto och dels för att jag tröttnade på negativa stausrader och kommentarer som jag såg att det blev fler och fler av. I alla fall då under en period. Nu tittar jag till SL FB (eller vad jag ska kalla de) med ojämna mellanrum.

    SvaraRadera
  5. -De ser Barbie som en förebild!
    Tycker Vanadis är en bättre förebild.
    När jag "ställde in Vanadis" la jag en bild på RL-mig i bikini som ett lager över en bild SL-Vanadis och pillade till båda stämde överens -jag ser sån ut. Trots att "de är fult" att vara smal nu för tiden så är jag det tack vare motion och näringsriktig kost och naturliga förutsättningar.

    SvaraRadera
  6. Jag har två döttrar som är vuxna nu. De lekte massor meb Barbie när dom var liten. De har aldrig sett Barbie som en kroppslig förebild. När man är liten tänkre man inte ens så om inte vxna runt ikring en hela tiden påpekar det. De är fullständigt normala kvinnor i dag utan varken ätstörningar eller fixering vid sina kroppar.

    Jag har dessutom jobbat som lärare i många år och med flickor i alla åldrar. Jag har haft diskussioner med dom om vad som påverkar dom just i den här frågan. Och ingen har en enda gång nämnt att det skulle vara Barbie.

    En sak som däremot kan påverkar är alla retuscherade bilder av modeller och kändisar som florerar i tidningar. Där kan vi faktiskt göra något genom att påpeka att dessa bilder inte är rättvisa mot hur de ser ut i verkligheten. På samma sätt som vi idag måste lära våra barn källgranskning.

    Jag kan fortfarande på inget vis se att en avatar är en förebild för tjejer. En avatar är för dom samma sak som en tecknad figur. Skulle det vara en förebild kan lika gärna Kajsa Anka vara det :) Det är vi som är stadiga innevånare i SL som förknippar avatarers kroppar med människan bakom. I mitt förra radioprogram pratade jag om detta.

    Det är du i RL som är en förebild för dessa tjejer, inte så mycket för hur du ser ut, utan för din inställning till kvinnors kroppar. En vuxen kvinna som har en avslappnad inställning till sin kropp, hur än den ser ut, är den bästa förebilden.

    Att Vanadis ser ut i RL som sin avatar fattar jag inte alls vad det har med saken att göra.

    SvaraRadera