onsdag 2 mars 2011

-Äntligen hemma!

Nu vänder jag universitetet ryggen! -Ett tag i alla fall..
-Har jobbat som ett skållat troll med min avhandling och har lämnat den till min handledare för förhandsgranskning. Äntligen lite avkoppling. Nu kan jag inget göra på en månad. Då ska jag rätta till eventuella fel i avhandlingen sen återstår bara disputation innan jag blir arbetslös. -Om jag inte får forskningsstipendium eller en forskartjänst förstås.
Blev glad när Vanadis bad mig sköta bloggen medan hon är i Oslo och skid-VM. -Får hon inte nog av kyla? -Skönt att kunna skriva om något vardagligt. Har så mycket statistik i skallen nu så det bara snurrar. -Nu vore Vanadis inte Vanadis om hon inte skrivit en massa i förväg men från idag är det jag som står för präntandet. -Ska försöka hålla samma stil men lite "stolpigt" blir det nog i början.
En kär vy
Dessutom behöver jag hem av "skattetekniska skäl". Både för egen del och för bilens skull. -Tror jag. Skatteregler i allmänhet är inte enkla, skatteregler på danska är ännu krångligare. Även för en dansk. -Tror det är så här om jag och bilen stannar längre än sex månader åt gången i Danmark måste jag betala den högre danska inkomstskatten och måste registrera min bil i Danmark och betala 50% av nybilspriset i accis. -Herre jisses, jag köpte den begagnad för halva nybilspriset, åker jag på accis kunde jag ju köpt en ny istället. -Reglerna är krångliga och med en massa undantag så jag chansar inte. Kunde av kända skäl inte ta bilen hem över jul så siste februari var sista dan innan 6 månade och jag kom den 22:e. Puh!
Det ska bli roligt att träffa gamla vänner både i RL och SL.
-Paa gjensyn---nej "vi ses" heter det på svenska :)
Sjofn

2 kommentarer: