lördag 9 oktober 2010

Schemalagd avkoppling - Utgå verkställ med språng

Bara vila -inskrivet i kalendern; -Lördag 9/10 kl.00- Söndag 10/10 kl 00
Jag har "världens roligaste jobb"! Det är så kul att jag kunde hålla på med det jämt.
-Gjorde ett tappert försök att jobba ihjäl mig i fjol. 121 övernattningar varav 93 utomlands för jobbets skull. -Visst fick massor av upplevelser som jag inte vill vara utan, tjänade massor med pengar - flera årslöner och fyllde på mitt bildarkiv som jag kan leva gott på länge. Men jag blev trött, sliten och hispig. I år har jag tagit det betydligt lugnare, mycket tack vare att jag delvis kunnat leva på pengarna från i fjol och nöjt mig med att "jobba halvtid i år". En möjlighet alla borde ha.
Hittade en artikel om saken i Expressen hälsa; Skolsköterskan Rose-Marie Sjöholm, Göteborg erbjuder stressade elever en stunds avslappning mot huvudvärk och magstress . "Det är bättre med avslappning än en huvudvärkstablett" tycker Iman Asdufle.
BBC Health har en hel, riktigt bra, sida om hur man lär sig slappna av.
Mitt eget knep är att om någon ringer och frågar; -Kan du jobba två timmar på söndag? Svarar jag; -Nej tyvärr då är jag redan inbokad men på tisdag klockan 2 kan jag. -Jag får vila och kunden har fått ett negativt svar som ändå är positivt.
Glöm inte; Att vila och slöa är också att ta vara på tiden - sparka Luther i baken!
-Hur det kan komma sig att jag skriver det här en dag när jag är ledig?
Det gjorde jag inte - det här är skrivet i torsdags och schemalagt till att publiceras idag.

2 kommentarer:

  1. Va roligt att mitt namn är me här haha

    SvaraRadera
  2. Hoppas du mår ännu bättre nu av dina avslappningsövningar Iman. :)

    SvaraRadera