onsdag 3 oktober 2012

-Du blir vad jag äter, mitt lilla pyre!

Ska jag/vi verkligen äta det där? Mycket att tänka på redan i affären
Allt jag stoppar i mig går raka vägen in i mitt barn i magen. Har väl alltid försökt äta så förståndigt som möjligt. Rikligt med grönsaker och frukt, tallriksmodellen har varit ett rättesnöre för mig. 
När jag följt den har jag mått bra och jag har hållit mig i trim utan större besvär.
Har aldrig gillat smaken av fett i munnen. Grädde och majonäs har jag upplevt som extra äckligt. Uppväxt på kusten har gett mig smak för fisk, men den ska vara färsk! Blanka fina ögon och allt det där så Omega-3 och sånt har jag alltid fått i mig.
Fisk är ett bra exempel, den fisk jag köper här på Marstrand den vet jag vem som fiskat och var den är fiskad. Jag har till och med ibland själv sett hur havet ser ut där den är fiskad. Men Findus eller Frionors djupfrysta fisk? Har sett på TV hur t.ex. fisk fångas i Norge för att frysas i Irland och sen transporteras till Thailand för paketering innan den hamnar i ICA:s frysdisk. Eller räkor som skalats i Mauretanien?
-Vill jag äta det?
-Hur kan man motivera miljövänlighet i att transportera mat jorden runt? -Jag köper inte Polarkaka för den transporterats för långt. Mjöl från Lidköping fraktas till norraste Norrland där det bakas till bröd som skickas tillbaka hit. En resa över halva Europa.
Nej nu kör jag efter principen; -Det som är bra för mitt barn är bra för mig!
Fast....det måste erkännas; Suget efter ett glas rödvin till maten på fredagkvällen...och att vara utan snaps till julbordet...
Nej det gäller 1.5 år av mitt liv men hela babyns liv! -Då är det lätt att försöka göra sitt bästa.
Sjöfn
Mer att läsa Livsmedelsverkets kostråd för gravida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar