fredag 24 augusti 2012

Är jag jag eller är jag något annat?

Jag valde en Vattenälva.
Avataren Vanadis känner ingenting med kroppen i Second Life. inte luften som sveper runt min nakna hud. Jag känner inte hur mitt långa hår fladdrar för vinden. Inte vattnet som omger min kropp när jag simmar. Inte beröringar.
Det kan bara vara nyttigt att reflektera lite över sitt liv ibland.
Knappgöken Vanadis på utsidan skärmen däremot har minnen av luften och vatten som smeker min kropp, minnen av hur det känns när håret fladdrar för vinden. Hur beröringar känns och hur saker och ting luktar och smakar.
Tack vare att Vanadisorna på båda sidor skärmen är ganska lika till utseendet kan jag frammana de rätta känslorna ur minnet vid rätt tillfälle. Det behövs bara en livlig fantasi och lite fokusering. 
-Men om jag väljer att vara en annan livsform?
Läsa var ingen större skillnad
-Kommer det att kännas likadant?
-Kommer vatten att vara blött, vinden att vara ljum eller kall?
-Kommer jag att uppleva saker och ting på samma sätt?
Meilo Minotaur och CapCat Ragu bjuder in oss att testa på att vara andra livsformer. Alltifrån drakar till älvor och prova hur vi upplever tingen och världen i en annan form.
Jag är född i Skorpionens tecken som är ett av Zodiakens vattentecken så en Vattenälva kändes som det rätta valet.

Det förefaller som om våra bilder och filmer ska utmynna i en utställning. Simen var inte riktigt klar när jag var där utan mer info kommer.
Kunna gå på vattnet kan ju vara
praktiskt om båten sjunker.
Gratis förklädnader hittar du på Meta Body och vill du läsa om projektet finns det på flickr. Där hittar man också CapCat Ragu fotostream så kanske det klarnar lite.
-Hur upplevde då jag att vara Vattenälva en stund?
-Ganska märkligt. Faktiskt en annan upplevelse än att vara avataren Vanadis.
Sökte upp älvornas skog och fladdrade runt ett tag men det kändes inte rätt.
Jag upplevde inte världen som jag hade gjort som Vanadis.
Vanadis hade på sitt krassa sätt sagt: Djävla snömos om både älvornas skog och vattenälvan men Vattenälvan Vanadis upplevde situationen som mer naturlig men ändå inte positiv.
Trivs rätt bra med mig som jag är
testa en ny frisyr får nog räcka
Jag trivdes inte som vattenälva.
Kände mig lite illa till mods. Väldigt märklig men intressant känsla.
Speedad på nå´t sätt men lugn på samma gång. Känslokaos skulle man kunna säga.
Efter någon timme bytte jag tillbaka till Vanadis och -Puh så skönt att vara sig själv igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar