tisdag 17 april 2012

Glad "Hållbarhetens dag"!

Är det mina barnbarns värld jag ser? Eller en samling snömos?
Idag hålls Sveriges största konferens i Stockholm Sustainablility Day.
Där ska avhandlas om hur man marknadsför sina klimatsmarta lösningar, hur företagen minskar sina bränslekostnader och därmed får högre vinster. Ja du trodde väl inte att vi konsumenter skulle få del av den kakan? Hur man kan mäta konsumenternas miljöprestanda.
I Second Life har vi Etopia Eco Village. Där presenteras förslag till en bilfri miljövänlig värld kan se ut.
Linbanor och enspårståg susar runt med dig.
Affärsmuseum eller framtidsvision?
Du handlar varje dag hos en liten specerihandlare modell 30-tal, den sorten som utrotades helt i på 60-talet, istället för att storhandla en gång i veckan på stormarknaden. Eller också tar du din bambucykel till marknaden där du handlar det du kan ha med dig på styret. Det stog även en ko i ett stånd bredvid marknaden. Fick inget svar på om det var tänkt att jag skulle mjölka själv och hälla på min nydiskade glasflaska.
Bilfritt, plastfritt, vind och vattenkraft du odlar i såbänkar i din egen kompost, ja även från avloppet.
Det finns även möjligheter att se på propagandafilm.
Ja jag kallar det så när man ser fredpristagare som Al Gore och andra göra stora vinster på handel med utsläppsrätter.
Självklart tycker jag att vi ska ha en hållbar utveckling och vara rädda om vår miljö men det är jag redan. Slänger ingen eller nästan ingen mat, kör bil snålt, värmer huset med värmepump som drar 30% av den föregående elpannan. Använder bara naturmaterial där jag kan. Ylle kliar så förbannat om det inte innehåller minst 20% syntet.
Men vi måste ha en demokratisk dialog om miljön och vad vi är beredda att göra själva för våra barnbarns framtid. Idag är vi på en farlig väg av odemokratiska diktat som ingen vågar bemöta för att slippa bli idiotförklarad.
Jag har hela mitt liv försökt följa naturfolkens ord: -Du får ta av allt du ser men bara det du behöver, du får inte ta mer än du behöver bara för att du kan. Du ska vara tacksam för det du tar.
Vi är på väg mot en orealistisk miljödebatt. Å ena sida ska vi tillbaka till tiden före industrialismen helst då genom högt skattetryck eller å andra sidan en "framtidslösning" som innebär att problemen löser sig när vi byggt om hela världen.
-Vad kan jag göra här och nu med de medel jag har och vad är realistisk genomförbart? 
Bambucykeln, oerhört miljövänlig men farlig i trafiken
genom sin vinglighet och svajighet
Den frågan ställer jag mig dagligen. - kan vi inte göra något åt, sen förändrar vi genom det vi gör nu! Det är när jag åker på "sop-turné", papper dit, glas och kartong hit och grovsopor på ett tredje ställe. När jag handlar och väljer närproducerat från norra Tyskland, Danmark och Götaland före Polarkaka bakad i Sorsele med mjöl från Lidköping eller köper räkor på Smögen fiskade strax utanför framför skalade räkor som fiskats i samma vatten men skalats i Thailand och körts tillbaka hit.
Det finns dessutom en stor risk att miljökampen blir en ny kvinnofälla där hon står och diskar pappkartonger och annat miljövänligt.
Många av dagens miljötips är dessutom skadliga för vår hälsa. Rådet att tvätta i lägre temperatur 30-40° är ett typiskt sånt. Vi håller på att få resistenta bakterier den vägen men vid 60° då dör de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar