onsdag 13 maj 2015

-Ett sånt underbart ljud!!!

Var runt på en lite shoppingrunda.
För att kunna öppna mina paket tog jag mig till
Tradewind Yacht Club där jag har rezrätt.

När jag packade upp fick jag höra ett så underbart ljud.
Liten men tuff-tuff
Ljudet från en råoljemotor som på en gammal fiskesmack.
Två killar åkte runt i var sin liten söt båt.
Gick bort och tittade på den.
Mitt hjärta slog ett extraslag!
Den är gratis!
Jag talar om en Opdower.
En holländsk bogserbåt från första hälften av 1900-talet.
Före Opdowerns tillkomst drog man pråmarna med hästar eller oxar genom de holländska kanalerna. På vissa sträckor med lokomotiv. Att sätta motor på pråmarna fungerade inte speciellt bra utan det stal mest lastutrymme. Istället uppfann man Opdowern en liten båt med råoljemotor som kunde skjuta eller dra pråmarna genom kanalerna.
Många har överlevt och används som nöjesbåtar än idag.
Jag förstår dem. Det är den charmigaste båt jag provat.
Tutar och tuffar gör den och man kan förändra texturerna i Photoshop eller Gimp för att sätta sin egen prägel på den.
Ni kan hämta er båt vid bryggan rakt nedanför röda skjulet på Tradewind
Vill ni läsa på Wikipedia om Opdowern gör ni det här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar