måndag 25 maj 2015

Barn lär sig mycket "nyttigt" på dagis
som till exempel att äta glass

-Glass i stora lass! -Men vad innehåller den? Nytänkande för småbarnsföräldrar är på sin plats.
Vad betyder t.ex E471, E410, E412, E407, E100, E160a? Ingår i GB carte d´or. Vill jag äta det?Vill jag ge mina barn det?
"På vårat dagis.."
är det tradition att barnen bjuder på glass när de fyller år.
Två bigpack brukar räcka.
De senaste månaderna har det varit ganska mycket glass eftersom de flesta barnen tydligen är födda mars-juni. Inte så svårt att lista ut vad folk gör på semestern.
Konsekvenserna av detta är att Hnoss lärt sig känna igen glassskyltarna utanför kioskerna.
Så när vi går förbi en glasskiosk så tjoar hon förhoppningsfullt -Glass!!! och "tråkiga mamma" för ta fram allt sitt tålamod och pedagogik för att motivera varför vi inte ska ha glass just nu.
Det är ju en betydande skillnad i längden på innehållsförteckningen i just glass. Allt från 4 till 16 ingredienser. Är inte säker att jag vill att Hnoss eller vi andra heller vill ha i oss alla.
En annan konsekvens är att jag köpt ett lager billiga lättvättade t-shirt till Hnoss och en stor flaska Vanish för att få bort fläckarna av t.ex chokladglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar