tisdag 26 maj 2015

-Ditt liv är bara en äppelskrott, kvinna!

-Här är ditt liv kvinna! En sketen äppelskrott
-Läser man olika legender så är äpplet olycksbådande för kvinnan.
När ett äpple visas i en berättelse kommer det att gå illa.
Det är vackert, utsökt, frestande, förförisk. En perfekt förklädnad för allt dåligt som kan komma.
Så långt konstnären Rebeca Bashly.
Hennes utställning på LEA6 visar en negativ bild av hur det är att vara kvinna, Den ska symbolisera ätstörningar och våld i hemmet.
Man ska vandra runt ini äpplet och följa gången som ibland bara är en ljusstråle till olika nivåer. Där man ska tpa vidare till olika installationer.
Dockhuset är tydligen central i hennes verk.

En gång i tiden fanns det två systrar. De byggde ett dockhus tillsammans. Ana och Mia arbetade deras
dockhus dag och natt, ofta sov de inte alls. Det var deras prioritet, ingenting annat var viktigt eftersom detta.
Dockhuset blev vackert, och glamoröst att de bestämde sig för att göra en modevisning.
Ana och Mias modevisning.
Det blev en stor framgång. Flickor ville hela världen för att vara precis som dem. Ana och Mia blev hjältinnor ...
Anorektiska modedockor som får dropp för att överleva mellan visningarna i dockhuset


En ovanligt rolig bild på Idun, väktaren av de gyllene äpplena.
Vilket borde varit den viktigaste uppgiften i Valhall
Det är en mycket mörk kvinnosyn som visas upp
Både myten om Eva i Paradiset och Snövit bygger på kristen berättartradition och är naturligtvis kvinnofientlig på sedvanligt sätt.
En sådan "tur" för oss nordiska kvinnor att vi har myten om Idun.
Väktaren av de gyllene äpplena.
Äpplena som gav de nordiska gudarna evig ungdom och evigt liv.
Ibland verkar de gamla kristna sagorna vara skrivna för att bekämpa den förkristna mytologiens världsbild.
Det fanns och finns mycket i den som de patriarkala religionerna var emot.
Jämställdheten som fanns hos de nordiska gudar och gudinnorna bara för att ta ett exempel.
-Klassisk marknadsföring.
Man framställer sin egna produkt som överlägsen de som redan finns på marknaden.
Räcker inte det smutskastar man konkurrenternas produkt.
Spelar ingen roll om det gäller tvättmaskiner, tvål eller religion.
Äpplekonsten hittar du här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar