onsdag 24 september 2014

-Valde du den rikaste kunden?

Rätt svar A.
Hon är dotter till en av New Yorks förmögnaste familjer
och en av de mest bortskämda flickorna i New York.
Hennes kreditkort har en limit på 5 miljoner dollar.
Svarade du B på frågan i gårdagens blogginlägg.
Då svarade du fel, fel fel. Helt fel.
B var inte ens där för att handla.
Hon väntade på sin väninna som betjänades en våning upp.
Hon är inte stormrik utan har ett vanligt om än välavlönat arbete.
Hennes garderob är inte stor men hon är skicklig på att kombinera de plagg och accessoarer hon har så hon ser förmögen ut.
Hon har dessutom gått i stilskola som barn.
A däremot är pappas bortskämda flicka och ögonsten.
Att våga kritisera hennes utseende eller beteende framkallar pappas vrede.
Hon beter sig som hon vill i affärer för hon vet att hon kan köpa den och sparka de anställda om hon får lust.
-Valde du B så råkade
du ut för "konfirmeringsbias".

Människan har en tendens att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar våra egna uppfattningar.
Har man en negativ självbild tenderar man att ta fasta på kritik och inte höra beröm.
Även vetenskapliga forskare tenderar att vara selektivt uppmärksamma på forskningsresultat som stämmer med deras egen teori och omedvetet ignorera sådant som strider mot den.
-En dam av värld!
Javisst hon för sig och klär sig elegant.
Det är hennes rikedom.
Hennes kreditkort har 1000 dollar limit så det
blir inget handlat före nästa avlöningsdag.
Samma sak drabbar ofta poliser, journalister. politiker, läkare och alla oss andra.
Därför är det så viktigt att t.ex en avhandling opponeras. D.v.s andra kunniga i ämnet gör sitt bästa för att hitta fel i forskningsresultaten för att se till att inte forskaren låst fast sig vid sin första tanke.
Likadant fungerar vi i möten emellan människor.
Det första intrycket vi får av en människa eller något annat är så otroligt viktigt.
Undermedvetet skapar vi oss en bild eller ska vi säga rent ut en förutfattad mening om personen vi möter.
Tycker vi illa om personen vid första mötet letar vi bara efter fakta som stöder den uppfattningen att "detta är en avskyvärd människa" och ser inte de fakta som talar för motsatsen. Det positiva. skalas bort.
Likadant med  "kärlek vid första ögonkastet".
Vi ser bara allt det som är bra med den personen vi mött.  Allt som kan tala emot att den här personen är din stora kärlek väljer hjärnan automatiskt bort.
-Vi ser det vi vill se.
Jämför med politiken, de som tyckte illa om Alliansen före 2006. Inte tyckte de bättre om Alliansen de kommande åtta åren?
Eller sossarna heller för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar