tisdag 9 juli 2013

Sjön suger på mer än ett sätt
Promenad längs bryggorna kan bli dyrt

Fabola Campus, ett flytande
tält vi sorgligt nog växt ur
Härom kvällen tog jag, Pip-Larsson och barnvagnen en kvällspromenad längs bryggorna i Marstrand. Skälet till promenaden var att rutinmässigt titta till min lilla båt och dess förtöjningar.
Min båt är en Fabola Campus 650. En riktigt trevlig båt för en eller två. Extremt grundgående så man kan komma in precis var som helst i skärgården. Lätt att sköta för en.
Men så är det ju Johan 3 månader.
Den närmsta båten, en Tetra 35 har det typiskt nordiska eleganta däcket
Loonetta 35 bakom är väldigt amerikansk i designen-sjösatt husbil. Plus Tetra
I år är han så liten att det funkar med honom i barnvagns-insatsen och kanske i en bilstol fäst på något lämpligt sätt.
Det blir ju ändå mest korta turer ut till de närmsta kobbarna och vikarna. Men nästa år? När Johan börjar tulta omkring själv? -Det blir en annan femma det.
Vi kollade in de olika båttyperna och jämförde för och nackdelar.
För skojs skull gjorde jag samma sak i Second Life jämförde två båtar.
Tetra 35 och Loonetta 31.
Men vad är detta? Häckroder! På en
35-fotare! Tungstyrt, oprecist och
sårbart. Funkar kanske på en jolle.

Minus Tetra
Så ska det se ut. Rodret blir effektivt
över hela sin längd. Väl skyddad
foldingpropeller framför. Bulben
på kölen ger slutstyvhet och skydd
för rodret.
Plus Loonetta
Den förstnämnda har det typiskt nordiska däcket där rufftaket och däcket elegant smyger tillsammans
medan Lornettan har den typiska amerikanska modellen. En
husvagn på sjön. Hög ful och klunsig.
Men det finns mycket annat som gör en båt bra eller dålig.
Rodret och dess utformning är viktig.
Föredömligt! Vinschen placerad på
lagom avstånd från rorsman.
Fri passage längs skarndäck.

Plus Loonetta
Hur däckslayouten ser ut är minst lika viktigt. Allt för många har ramlat i sjön eller slagit sönder tårna på felaktigt
Urusel lösning. Inbyggt krossade tår
och snubbeltråden gör däcket farligt

Minus Tetra
placerade vinschar, knapar och annat.
Sen ska det ju gå att bo i båten med.
Man ska sova man ska kunna sitta och äta i ruffen. Man ska kunna laga mat och man ska kunna navigera.
Inredingarna i många båtar verkar vara tillkomna efter principen; Ojdå skulle det vara med också - var ska vi pilla in det då?
Gäller det bara inredningen så
vinner Loonettan stort. Väl genomtänkt men i fel skrov.
Föredömligt planerat och genomtänkt. Det enda jag skulle
önska mig är navigationsplats i färdriktiningen
men det är en vanesak mer än krav.
Plus+Plus Loonetta
I Loonettan sitter pentryt där det ska. Det är väl genomtänkt och verkar kunna fungera även om båten gungar i grov sjö. Viktigt om man ska segla längre sträckor än 2 timmar i stöten.
Tetra 35 är just ett "ojdå pentry - tänkte inte på det"lösning.
Här kommer i stort sett inget att fungera. Alla kommer att gå i vägen för varandra.
Instrumenten på roderkonsollen är viktigt på en större båt och att de är avläsbara även om man står vid sidan och styr.
Kompass, vindinstrument, framåtseende ekolod
Perfekt! Alla nödvändiga instrument rakt i siktfältet.
Rorkulten verkar direkt på rodret och ger fin precison

Plus Loonetta
är nödvändigt i vår grunda skärgård. GPS har ett inbyggt fel på minst 50 meter. Pekaren är 1 mm vilket i skala 1:50.000 ger just 50 meter. Lite för mycket felvisning när viken är säg 35 meter bred med en grynna 10 meter från land.
Öppen akter är en styggelse.
Senaste modet på racingbåtar är öppen akterspegel. Där kan det ha en poäng. Får man en överspolning rinner vattnet ut lika fort som det kom in. Alla ombord är ju selade så ingen riskerar att ramla ur. Man sparar en hel del vikt . Tyvärr har detta blivit mode även på familjebåtar då främst i södra Europa och USA men då av ett helt annat skäl.
I landet i väster lägger man till med aktern först
NEJ NEJ NEJ!!! -Min automatiska mammafantasi vrålar nej.
Ryser bara när jag tänker på att Johan ska kravla omkring här

100 minus Loonetta
medan vi i Nordeuropa lägger till med fören först. Vi för helt enkelt vikingatraditionen att skydda rodret vidare. Men även vår vana att lägga till i naturen påverkar. De första fyra-fem metrarna av en tiometersbåt är ganska grundgående. Det är först vid kölen som djupgåendet visar sig. Rodret är också nästan lika djupt som kölen.
Där man lägger till med aktern först kan damer och herrar i aftondress enkelt och elegant kliva ombord till cocktailparty.
Själv föredrar jag jeans och seglarskor på båt. Det finns snygga dambyxor man kan vara elegant i och finskorna kan man ta i handen.
Vilken båt är bäst av dessa då?
-Ingen men en kombination av dessa båtar skulle vara en fröjd. Bara att leta vidare.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar