torsdag 4 juli 2013

-Grattis Amerika!
Ät inte ihjäl er!

Jag landade mitt i pajätningstävlan. Tvärs över gatan finns det mer mat
för den som inte är mätt nog efter detta
Den fjärde juli 1776 
utfärdade USA sin självständighets-förklaring. I dokumentet står att alla
människor har skapats lika med okränkbara (oförytterliga) rättigheter. Bland dessa rättigheter är rätten till liv, frihet och strävan efter lycka.
Dagens amerikaner verkar sätta likhetstecken mellan "lycka" och "äta". Jag har aldrig skådat så mycket mat på ett ställe som i 2013 Summer Town USA där det mer lekfulla firandet av USA:s nationaldag går av stapeln.
Det första som rezzar framför mina ögon är en pajätningstävling.
En varmkorv för "lika rättigheter" en hamburgare för "rätten till liv",
en donut för "lycka".
I bakgrunden tvärs över gatan kan man få mer mat och bakom ryggen på mig. Till vänster och till höger. Överallt förväntas man äta och åter äta.
När ska USA leva som man lär?
Självständighets-förklaringens vackra ord om okränkbara rättigheter har fått sig ett par rejäla törnar genom åren.
Frihet - innebär att du är fri till att bära vapen och skjuta ihjäl den som du tror ska stjäla ditt matsilver.
Det rimmar illa med "rätten till liv".
Likväl, trots orden  "rätten till liv" är USA ett av de få västländer där dödsstraff tillämpas flitigast.
Tydligen är "rätten till liv" bara selektiv.
Ett, fem, fyra sju-pang du är död!
Åtta skulle du ha hoppat på.
Efter 11 september 2001 har USA utvecklat ett av de mest omfattande övervakningssystemen av människors göranden, av människors epost och övriga nätaktiviteter som någonsin skådats. Gamla ökända diktaturer i östblocket hade varit gröna av avund om de funnits kvar idag.
Enorma kostnader har USA lagt ner på att hämnas 2500 döda i New York och för att, enligt president Obama själv, spara 100 liv.
Det dör 40.000 människor på vägarna i USA varje år! -Hur många av dessa hade kunnat räddas om alla dessa resurser satsats på trafiken istället.
USA anser sig ha rätt att med drönare döda oliktänkande i andra länder. Än en gång gäller självständighetsförklaringens stolta devis "rätten till liv" bara vissa.
Det är trist när de stora massorna glömmer varför de firar en viktig sak.
Självständighetsförklaringen är ett väldigt fint dokument. Thomas Jeffersson var en klok man precis som Benjamin Franklin.
De stolta orden alla människor har skapats lika med okränkbara (oförytterliga) rättigheter. Bland dessa rättigheter är rätten till liv, frihet och strävan efter lycka borde vi alla leva efter. Alla folkgrupper, alla nationer, alla religioner.
Jag kräver att min son ska växa upp till en bra människa som respekterar andra människors rätt att vara som de är. Som respekterar kvinnor som respekterar alla gruppers sexuella läggning som respekterar alla andras rätt till sin tro
Jag kommer aldrig att acceptera att min son kommer hem i en kista från något meningslöst krig. -Hon förlorade en son men fick en hjälte. Är en devis som jag betraktar som ovärdigt en nutida nation. Hur många har en hjälte dödat? Hur många andra mammor förlorade en son men fick en hjälte?
Ett mer solent firande av USA:s nationaldag kan man förvänta sig i Tribute City

-Medborgare i the land of the brave lev som ni lär idag passar den här texten bättre till nationalsången:

Sjöfn

1 kommentar:

  1. Efter att ha tillbringat två veckor i Boston och proppats full med historia, måste jag framhålla Paul Reveres och Samuel Adams inblandning i självständighetsförklaringen. Annars kommer Bostonborna och tar dig ;)

    SvaraRadera