onsdag 27 juli 2011

Snyggt jobbat Jens!


 Vanadis Falconer  Oslo 
Norges statsminister Jens Stoltenberg har verkligen lyckats leva upp till epitetet "landsfader". Han är värd all beundran. En sosse som jag skulle kunna rösta på till skillnad mot våra svenska bondeplågare.
Han har varit på plats, han har gråtit med folket, funnits mitt ibland dem samtidigt som han gjort allt för att skydda sitt folk mot eventuella nya angrepp. Sett till att statsapparaten fungerat som den ska.
Däremot är jag inte beredd att kritisera Fredrik Reinfeldt och svenska regeringens agerande.
Detta var Jens show, den ska ingen ta ifrån honom. NRK sändes rakt ut i svensk TV. Norrmän har delvis ett lillebrorskomplex och många hade uppfattat en svensk statsminister "på plats" som stötande.
Vid sådana här händelser är det en naturlig reaktion att leta syndabockar även där de inte finns. Jag tror gärna Fredrik ställer upp som "veckans skurk" så länge ingen skugga faller på Jens Stoltenberg vars enagemang är beundransvärt. 
-Jag hoppas innerligt att jag orkar visa samma engagemang och styrka om jag kommer i en liknande situation.
Vilket fall som helst lovar jag att jag ska göra mitt yttersta för kampen för demokrati och yttrandefrihet. Att ta diskussionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar