Dagens erbjudande till annonsörerna. -Skadar det NWN:s anseende? |
Idag skriver NWN-New World Notes, en av de nyhetskällor för Second Life och andra virtuella världar som har räknats till de mer trovärdiga och objektiva, en bloggpost som direkt vänder sig till annonsörer med ett väldigt sockrat erbjudande.
Men är de trovärdiga och objektiva?
Men utgångspunkt från svensk mediatradition och medianormer ställer jag mig lite tvivlande när jag läser dagens budskap till annonsörerna.
- Till att börja med kallas annonsörerna inte "annonsörer" utan "partners".
- Man erbjuder inte "annonsutrymme och reklamtext" utan man "ingår partnerskap i tolv veckor"
- Annonsörer för inte bara ett annonsutrymme i vänsterspalten, högsta obsvärdet, utan en bloggpost som tillkännager "partnerskapet", en bloggpost i veckan med länkar till annonsören och till dennes butik på marketplace.
- Annonsören får även länkar hos NWN på Twitter, Plurk och Facebook.
-Kommer dessa reklaminlägg att vara märkta på något sätt?
Till exempel med "annons" betald text" som är lagkrav i många länder t.ex Sverige. Vi journalister medieägare och politiker anser att annonstext som ser ut som nyhetstext skadar trovärdigheten i journalistiken.
-Jag kommer att läsa New World Notes med än mer kritiska ögon i fortsättningen.
-Hur kommer du att göra?
Länk till inlägget
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar