onsdag 4 juni 2014

Frälsningsmöte för Firestorm

I Treet-TV visningssal kunde man höra Firestormfolket
oemotsagda framföra sin visioner och berätta historien bakom
I natt höll Designing Worlds studio i Drömmarnas trädgård  en visning  av sitt senaste avsnitt . Nu gällde det inte en plats utan ett fenomen -  Firestorm Viewer.  I en dryg timme fick Jessica Lyon , den övergripande projektledare , Lette Ponnier , engelska support chefen . och Ed Merryman , supportchef och lärare tala oemotsagda om hur roligt det var att utveckla Firestorm från Emerald via Phoenix till  Firestorm och hur bra viewern är och hur den ska bli ännu bättre.
Firestorm-gruppen har gjort mycket bra för Second Life, inget tal om annat. Man har t.ex en bra wiki och support där man kan ställa frågor och till och med få svar och sina problem lösta. Där har Linden Lab mycket att lära. Vidare har de en egen lär-sim för nybörjare där man kan få bekanta sig med Firestorm och Second Life. Även där har Linden Lab en hel del att lära.
Men att gå så långt som Designing Worlds gör och att säga att Firestorm är framtiden för Seccond Life. 
Där vill jag nog lägga in mitt veto.
Egentligen mot bättre vetande för ända sedan jag klev in i Second Life första gångerna har jag fått höra Firestorm lovsjungas i alla tonarter.
Att vara Firestorm användare är inte ett val av viewer, det är en religiös övertygelse.
Tro mig jag gillar inte Firestorm och på sedvanligt sätt uttryckt min åsikt och fått uppleva hur det känns att "segla i motvind i orkan".
Att SL-viewern har brister är det ingen tvekan om. Det är därför vi har alla dessa tredjepartsviewer. Inte bara för att en del gillar "pisk-å-smisk"-funktioner som Firestorm har medan SL-viewern saknar dessa.
I Mac-versionen presterar Firestorm oftast sämre än någon annan viewer. Både fps och ping är sämre.
-Nu är jag inne och slaktar ännu en helig ko i Second Life världen - man har inte MacOS, man har PC. I SL-kyrkan hänger Bill Gates på korset och Firestormsymbolen är målad på kyrkfönstret.

Prestandaproblemen skulle säkert Jessica Lyon & Co kunna lösa om man  skrev tillräckligt flitigt i forumet.
En kakafoni av färger. Den som tycker vit text på svart botten är
svårläst borde prova brun text på svart botten.
Mest avskyr jag "The Phantom" -leksaksmässigt.

Min allvarligaste kritik emot Firestorm är den grafiska utförmningen och användarvänligheten.
-Användar-gränssnittet är en grafisk härdsmälta! En hysterisk kakafoni i grafik närmast liknande en Rave-fest.
Det är olika färger på texten, brunt orange blått rött vitt i ett illa valt typsnitt gör texten svårläst. Många funktioner är svåra att hitta och eller svåra att ställa in. Det finns skin att skaffa till Firestorm men de är inte mycket bättre.

Här vinner SL-viewern och flera andra viewers på poäng.
Dock utklassas samtliga av designproffs som Adobe och Apple och några till. Helst av allt skulle jag önska mig en plugin-mijö, där du har en basviewer som de flesta browser och la till en plugin för det du vill göra, RLV, segling, flygning o.s.v. Då skulle vi generellt, oavsett skapare, få en bättre viewer med bättre möjligheter till egen utformning efter egna önskemål.
Hör behöver hela viewer-makargänget sätta sig på skolbänken och lära sig användarvänlighet och grafisk utformning. Med Firestormfolket längst fram.
Second Life i sig har en hög inlärningströskel. Gör den inte svårare än nödvändigt med illa utformade viewers.
Den som vill se TV-programmet och själv bilda sig en uppfattning kan kolla Treet-TV här

Om jag fick göra en önskelista till samtliga viewermakare så vore det en meny med snabbinställningar. Antingen färdiga eller som man kunde göra själv. Tänk om man hade en snabbknapp för t.ex "dans" där draw distance sänktes till 64 musiken startades och ev andra funktioner och en för "segling" där draw distance ökades till 300 meter osv.
-Men mest av allt önskar jag mig en konstruktiv diskussion som utesluter mina förståndsgåvor eller fysionomi, som utesluter alla angrepp på MacOS. De sångerna är uttjatade flera gånger om.
Vad jag främst vänder mig emot är de amerikanska sättet att göra den här typen av program. 
-"Hurra vad ni är bra"-program. Kan aldrig frigöra mig från tanken att det är betald reklamplats och inte jounalistik.
Länk till Firestorm viewer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar