onsdag 10 april 2013

Allt snack på ett ställe!
Nymodigheter i viewer 3.5

 Vanadis  Teknik  
Vi har begåvats med en ny viewer från Linden Lab, viewer 3,5.
Det som är nytt, och som jag provat, är konversations-fönstret.
Intermeddelanden, gruppchatt och notecards samlat på ett ställe. Om man vill. Det går att ställa in så allt blir som förut.
Just mängden av möjliga inställningar är glädjande för var och en kan utforma sin viewer som man vill ha den.
Det finns många olika chatinställningar att göra så man får de olika
meddelandena och konversationer där man vill ha dem
En av de verkliga fördelarna som jag ser det är möjligheten till att ordna en grupp-konversation. Man bjuder in till en IM-konversation precis som i en gruppchatt. De som samtalar behöver inte ens vara på samma ställe.
Jag ser fördelarna med detta om man t.ex. seglar. De som tävlar kan ha en egen konversation medan de andra i gruppen kan prata i gruppchatten som vanligt.
Nackdelen är väl att man kan använda detta till att mobba ut folk också men man får väl hoppas att de flesta har folkvett.
Inbyggd rättstavning med möjligheter att lägga till ordlistor, ska se om jag
kan fixa en svensk ordlista och berätta om senare. Stavar man fel på engelska
så markeras ordet med röd understrykning.
I övrigt ger viewern ett bra intryck hittills. Jag har inte haft några som helst tekniska problem även om jag hört talas om andra som haft det.
Jag gjorde en clean install d.v.s tog bort alla gamla filer som hör till viewern, med AppCleaner på AppCleaners  hemsida finns länkar till windows- och iPhone-versionerna och en handbok. Att rutinmässigt göra en "clean install" istället för att uppdatera viewern rekommenderas av de flesta som vet bäst.
För den som vill veta mer om det nya konversationsfönstret och alla nya symboler finns en Wiki


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar