Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg

torsdag 30 januari 2014

-Kalla mig Vanadis, Vana eller du tjejen
men kalla mig inte för "höna" då blir jag arg!

NEJ jag är inte en av dem.
Feministrörelsen har än en gång tramsat till debatten.
Vi har fått upp "viktiga ämnen" på bordet som pisstratten så vi tjejer kunde stå och pinka precis som killar.
Vi har haft en "viktig och framåtdrivande" debatt om att pojkar ska sitta och pinka.
I ett nostalgianfall har de som läst Egalias döttrar på 1970-talet, där ord som manlucka blev honlucka och manskap blev honskap, bestämt sig för att vi inte ska heta "hon" eller "han" längre utan vi ska alla vara "hen"!
-För mig är "hen" ett engelsk ord som betyder "höna".
Och betraktad som en höna i trafiken eller någon annanstans ser jag inget värde i. Vad ska våra engelsktalande besökare tro om oss svenskar när de märker att vi kallar varandra för höna överallt?
Dummaste floppen?
Kisstratten så kvinnor kan stå på toa.
Minsta läckage och jag får
smyga hem och byta kläder. -Nej tack!
Jag är stolt över att vara kvinna. Tvärtemot vad en del tycks tro står jag inte framför spegeln och suckar; -Ånej, tjej idag med!
-Tycker till och med att jag dragit en vinstlott i födelselotteriet. Precis som gudarna kan jag skapa liv med min kropp. Den lyckan och förmågan är männen missunnat.
-Till feministrörelsen vill jag bara säga;
-Sluta tramsa!
Ni saboterar det som är viktigt i debatten.
-Lika värde för man och kvinna. Lika lön för man och kvinna. Samma möjligheter oavsett kön.
-Det är feminism! -Inte att försöka göra våldtäkt på naturen. Jag lever i ett jämlikt förhållande med en man och det går alldeles utmärkt. Jag är hemma med dottern de första sex månaderna. Främst för att han inte är så duktig på att amma och bröstmjölk är bra för mitt barn. När vi gått över till flaska får han vara hemma sex månader.
Det kallar jag praktisk feminism och jämställdhet.

torsdag 21 november 2013

-Det är synd om dig Putin!

Efter Putins uttalande att kvinnor trivs bäst vid spisen
kändes det helt naturligt att gå runt på Röda torget
i "Free Pussy Riot"-tshirten
-Du skulle kunna göra mycket för ditt land om du inte behövde springa runt och leka karlakarl hela tiden!
Rysslands president Vladimir Putin och hans parti gör gemensam sak med Ryskortodoxa kyrkan deklarerade igår att "feminism är onaturligt". Ryska kvinnor ska föda minst tre barn var och laga god mat till sina män hette det.
-"Jag uppfattar detta fenomen, som kallas för feminism, som mycket farligt eftersom feministiska organisationer förkunnar en pseudo-frihet för kvinnor som i första hand ska utövas utanför äktenskapet och utanför familjen", sa patriarken Kirill på en presskonferens tillsammans med Putin.
-Du har fel Putin och du med Kirill. Ser ni till ert lands bästa så befriar ni kvinnorna i dag.
De länder som har den högsta levnadsstandaren har också de mest jämställda kvinnorna och de länder som har de mest förtryckta kvinnorna har den lägsta levnadsstandarden.
Du riskerar att föra ditt älskade Ryssland tillbaka till 1500-talet.
Det är synd dig lille Vladimir.
En statsman så fast i sin påtvingade mansroll kan inte ha det lätt.
Ständigt behöva bevisa för sig själv och andra att han duger något till.
Du är en produkt av ett antifeministiskt samhälle där den stora starka karlen är idealet.
Att växa upp i ett sådant samhälle och bara vara 1.68 lång och ganska spinkig kan inte ha varit lätt.
Antagligen fick du stryk av de större kamraterna när du var liten. Detta skapade naturligtvis ett enormt självhävdelsebehov.
Vilket du lever ut inte bara genom att bli Rysslands president gång på gång utan genom att skjuta, jaga, flyga, dyka, utöva judo ja allt som en "riktig karl" förväntas göra.
Du behöver inte bevisa allt detta.
Det enda vi kvinnor kräver av dig är att du är en klok demokratisk president som inför jämlikhet mellan könen, som i den gamla Sovjetstaten, och låter alla människor oavsett kön och sexuell läggning tillsammans skapa ett rikt och välmående Ryssland.
Då kommer ditt och många andra folk att komma ihåg dig som en stor president istället för en lite kille med ett enormt självhävdelsebehov.
Sjöfn
Fotnot: Putins längd är en statshemlighet men de som kan fotometri har jämfört med bl.a statsminister Fredrik Reinfeldt som öppet deklarerat att han är 1.88 i strumplästen och därmed ett huvud längre.